vrijdag 29 mei 2009

Privatisering (deel drie van meer)

Kerncompetentie van een organisatie is iets totaal anders dan haar doelstelling. Kerncompetentie is dat waar men heel goed in is. Doelstelling is dat wat men, met de inzet van de kerncompetentie(s), wil bereiken. Veel organisaties drukken hun doelen uit in geld omdat dat vaak de beste grootheid is om de doelstelling te beschrijven, namelijk winst. De klant of afnemer of zijn situatie is daarbij een middel of noodzakelijke randvoorwaarde om het doel te bereiken. Zo is een patient (een klant die ziek is) een belangrijke randvoorwaarde voor een ziekenhuis om haar kerncompetentie in te zetten en haar doel, winst, te bereiken. In het krachtenveld waar deze verhoudingen gelden is (de genezing van) de patiënt al gauw niet meer het (primaire) doel. Privatisering en marktwerking nodigen uit, of meer nog, zetten hiertoe aan. Let wel, dit gaat niet over het verzorgend personeel. Zij zijn vaak zeer gemotiveerd en mensgericht. Maar het hogere oefent zijn kracht uit op het functioneren van het lagere.

1 opmerking:

  1. Goed verhaal; wel een vraag die boven komt: Privatisering wordt niet voor niets gedaan. Marktwerking en optimalisering bedrijfsvoering worden gezocht. Is er een alternatief om dit alsnog te bereiken zonder privatisering?

    BeantwoordenVerwijderen